GUADELOUPE....

http://www.facebook.com/album.php?aid=33278&l=8e04d&id=744811409

http://www.facebook.com/album.php?aid=33281&l=5690e&id=744811409

klicka på länken för att se korten..

Ja ha då var man hemma vilken underbar semester vi har haft.
Flygresan till Guadeloupe gick riktigt smidigt faktiskt (10 timmar) jag hade förberett mig för det värsta. Planet gick kl 10 på morgonen. Och vi hade turen att få 5 säten för oss själva. Rakel hittade en kompis som var i samma ålder som satt precis bakom som hon lekte med nästan hela resan. Sen sov hon lite ja tiden gick helt enkelt. Isak han satt mest i pappas knä och dreglade och tuggade på leksaker eller sov. Av någon anledning somnar han hur bra som helst i Fredriks famn men håller jag i honom ska han bara böka runt. Vi kom fram vi 7 tiden på kvällen. Det var ju då mitt i natten för oss (tidskillnaden är 5 timmar -) Men vi tog oss ner till resturangen. Själv var jag kräkfärdig efter bussresan kringelkrok vägar i mörkret, druckit och ätit dåligt ingen bra kombination. Men vi åt middag gick tillbaka upp på rummet packade upp och sedan stupade vi i säng. Och sen var vi inne i rätt tid. Så ganska enkelt.

Hela området som vi bodde på är helt nybyggt Langley som vi åkte med startade resor dit i December. Så en del var ju inte helt klart men så skönt att allt var nytt och frächt. Vi bodde i jätte fint rum med bäddsoffa och barnsäng och en härlig fluffig dubbelsäng. Vi bodde ju på ett stort resort kan man säga och utan för resortet fanns det inte mycket alls. Vilket förvånade mig lite. Men det var faktiskt riktigt skönt att slippa tänka på allt man missade jag brukar ju ha lite sådan ångest när jag är på semester att jag vill hetsa runt och se en massa saker.

En dag tog vi bussen till närmaste staden Deshadies som verkade vara en stor stad om man tittade på kartan. Men det var två små gator som gick parallellt med varandra. Som jag och Fredrik avverkade på typ 15 min. Vi åt en härlig lunch i solen och beställde in varsin drink som jag tror nog var ren rom med 2cl fruktsoda. Lite väl häftigt kanske. Men vi passade på och handla upp oss på lite chips och godis i en mataffär. Guadeloupe tillhör ju Frankrike och jag måste säga att även prisnivån var den samma. Gjorde ju inte så mycket för oss som åkte med halvpension men jag förstår inte riktigt hur lokalbefolkning klarar av att överleva. Generellt sätt kändes Guadeloupe som en fattig ö, men med storslagen natur. Mycket regnskog och grönska och stora UNESCo naturresarvat (eller hur det nu stavas)

En vanlig dag gick vi upp med barnen packade vagnen med alla våra pinaler, gick ner och åt frukost i resturangen. Helt fantastiskt frukost, färsk frukt som alltid är mycket godare på semestern, yoghurt, gröt , ägg ja allt man kan tänka sig. Sedan parkerade vi oss vid poolen lämnade in Rakel på barnklubben "wavebrakers" där hon fick gå på dispans egentligen skulle man vara 3år. Men Rakel är ju ganska kavat så det gick bra trots att hon bara var 2,5. Så där var hon varje dag mellan 10-11.30 och oftas så sov faktiskt Isak under tiden så mamma och pappa fick pressa lite. 12.30 gick vi till resturangen igen och åt lunch. Det var samma meny varje dag samt en dagens special. Så vi åt oss igenom en av varje och Rakel altinerade mellan korv och firite som hon säger och spagetti och köttfärsås. Isak han äter ju det som bjuds. Vi hade ju med oss lite svenskbarnmat som vi blandade med det lokala köket.

Sen hade vi alltid ett litet dilemma huruvida vi skulle gå tillbaka till hotell rummet och ha siesta eller vara ute i solen. Jag är ju inte så pigg på siesta är man på semester måste man ju vara ute. Men vi varierade oss lite. Ofta var vi nog ute och grävde i sanden. Jag och Fredrik byggde några väldigt fina sandslott. Efter ett tag brukade barnen somna i någon solstol eller i vagnen. Om dom somnade i vagnen gick och Fredrik till baren och drack underbart goda romdrinkar. Man kan nog säga att vi blev stamisar.

Vi träffade ett annat par med barn som vi hängde en del med Malin och Martin jag och Martin (Ljunkvist )(så du kan kolla i skolkatalogen Nina) gick i Björkhagen tillsammans på högstadiet. Jag i 7an och han i 9an så ingen jag kände igen. Deras som Alexander 4 år och Rakel var oskiljaktiga och ville leka hela tiden en liten semester romans kan man nog säga. Sen hittade vi ju också några vänner i baren Hanna och Micke som vi hängde mycket med helt underbara galna roliga människor. Som jag hoppas vi kan behålla lite kontakt med. En annan sak som var väldigt bekväm var att allt man köpte, åt och drack inom området kunde man bara sätta upp på rummet och betalades vid hemresan lite farligt också för då känns det ju lite som att allt är gratis.

En av dom sista kvällarna hade dom 80-tals fest i baren ja vet lite lagom kitchigt turistigt men vi som faktiskt ofta gott och lagt oss samtidigt som barnen slog runt riktigt ordentligt. Både Isak och Rakel somnade snällt i vagnen och parkerades inlåsta i baren och vi kunde vara vuxna på riktigt vilken kväll...ja ni kan ju säkert tänka er resten - Det var ju tur att man hade vagnen att hålla i när vi skulle hem. Överhuvudtaget var killarna i baren helt underbara blandade barndrinkar till barnen höll reda på Rakels nappar som dom hittade och sterliserade över natten.. utan att vi hade bett om det. Helt otroligt att killar som är typ 23 vet sådant.

Annars är jag faktiskt ganska faschinerad av svenskarna och har kanske insett hur utlandssvensk man börjar bli. Jag tänkte inte på det innan men vi åkte ju på semester med 500 svenskar. Toppen bra för Rakels språkutveckling som bara fick prata leka och höra svenska hela dagarna. All personal ca 100 st var dessutom svenskar. Men för oss som bor i London och är vana vid London bornas artighet med please thank you och sorry hela dagarna. Tyckte att folk var lite buffliga. Och kanske en liten mera kontinental livsstil. Här kan man gå på puben med barnen äta lunch och ta en öl. Här kändes det liter som att folk rynkade på ögonbrynen om man tog en drink innan middagen. Men då får dom göra det. Och ni som känner oss vet ju hur lite vi dricker hemma.

Vi han även med en tur till huvudstaden både jag och Fredrik var vid det här laget laddade på lite shopping men det fanns ingenting. Det enda som vi köpte med oss hem var rom och smink från taxfreen på hela semestern. Vilket måste vara rekord för Fredrik och mig som älskar shopping.
Innan vi åkte hem tog vi även en tur till djurparken och tittade på tvättbjörnar, apor, papegojor och väldigt mycket insekter.

Jag lånade segelbåt och seglade lite. Hur roligt som helst. Första gången jag var ute blåste det upp men jag klarade mig hela vägen in utan att kapsejsa. En laser var ju något mera instabil en dom båtar jag seglat innan. På eftermiddagen fick jag så klart blodad tand och skulle stila lite och kapsejsade. Herregud att vända runt en laser är ju inte som en optimist. Men efter många försök lyckades jag. När jag dagen efter synade mina armar såg jag misshandlad ut jag hör fortfarande fotbolls stora blåmärken i båda armvecken efter att jag legat och hävt mig över centerbordet. Men det var roligt.

Det var så sorgligt att åka hem jag är ju så blödig så jag till och med fällde en tår. Flyget gick på natten så Isak som fick en egen bassinett och Rakel som låg på golvet sov hela natten. Medans jag och Fredrik satt och vred på oss hela natten. När vi landade i Onsdags åkte vi direkt hem till farmor och farfar jag var så trött först 80-tals fest flygresa och jetlag. Men vi blev ompysslade som kungar. Isak som blivit förkyld igen sov mellan 14-19 och var sedan vaken till 24. Rakel var väll lite bättre men vi var för trötta för att hålla på och hålla dom vakna.

I torsdags tog vi flyget direkt till London City airport, dit vill jag flyga igen så mycket smidigare en Heathrow sen tog vi en taxi hem. Med 3 stora resväskor, 3 handbagage och en dockspis kändes det som bästa alternativet.

I fredags fick Fredrik gå till jobbet som vanligt. När Rakel vaknade gick hon runt och letade efter pappa. Stackarn hon har ju vant sig vid att ha honom hemma. Rakel gick på Lekis och jag och Isak var hos doktorn där han fick penccelin dom misstänker bronkit. Min stackars bebis. Annars är han vi gott mod, han har numera 5 tänder och i dag Lördag kröp han faktiskt en längre sträcka annars har han ju mest ålat runt och sandat ner alla sina kläder.
Rakel har förvandlats till världens envisaste trotsigaste underbara 2,5 åring. Och gud vad hon pratar nu har det verkligen lossnat.
I går kväll var det auktion på Rakels lekis för att samla in pengar och jag sålde två örngott för 50 pund. Så nu känner jag att jag gjort mitt.


Kort kommer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0