Vansinnig gott

 Toblerone muffins

100 gram  margarin

2 st  ägg

2 dl  socker

2 dl  vetemjöl

1,5 tsk  vaniljsocker

 

1 krm  salt

4 msk  kakao

1 tsk  bakpulver

Toblerone,  

stora muffinsformar

Sätt ugnen på 200 grader.

2. Hacka eller riv  Tobleronen i ganska stora bitar

3. Smält margarinet. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt alla torra ingredienser, det smälta smöret och den hackade/rivna Tobleronen. Blanda väl.

4. Fyll formarna och stoppa in i ugnen. Medans de är i ugnen delar du 4 Toblerone bitar på mitten och när muffinsen är färdiga lägger du en halv bit på varje och låter smälta. Muffinsarna ska vara lite kladdiga inuti. Ca 15 minuter i ugnen brukar vara lagom.  Recept hittat pa taste line, men jag har modifierat lite..

 

Jag tog frukt och mandel toblerone, det har kanske alla redan visste, men det ar ganska nytt for mig. Jag har kopt en muffins form, ni vet en hard stal form med gropar i, sen satter jag ner muffins formarna i halen. Da blir muffinsen/muffinsarna? Fina och stora och dom flyter inte ut. Kan ocksa tanka mig att den har skulle bli god som kladd kaka i rund form med vanilj glass till. Men jag ar en riktig sucker for Tobleron I love...

 

I gar bakade jag med mina silikon formar som jag kopte pa Habitat forra helgen.

 

 Chicken Tandoori

Jag lagar aldrig sadan har mat, men det har blev sa gott och relativt enkelt. Roligt att provaa nagot nytt. Sa prova du ocksa. Servera med ris och frach sallad. Inbillar mig att det ar en ganska nyttig matratt...?

2 kyckling filer

1/2 citron

2 msk matlagnings yoghurt

Chicken tandoori spice  mix,  finns pa M&S eller Santa Maria (ni vet en san pase som det finns taco krydda i)

 

Hacka Kycklingen i lagom stora bitar, blanda ner yoghurt och kryddmixen.  Det ar marinaden lat sta i kylen. Ju langre desto battre. Min stod sa lange som det tar att baka ovanstaende muffins, slicka skalen och lagga 2 barn. Det blev perfekt.

 

Hacka och stek up 1 gul lok

Blanda i en skal

2 tsk Olja

3 vitloks klyftor

½ tsk Chili

1 tsk Curry

½ tsk Spiskummin (cummin)

Ca 2 msk Riven farsk ingefara (ginger)

1 msk Tomatpuree

½ citron

1 dl vatten

 

Ror samman allt i en skal, Rakel tyckte det var valdigt roligt att blanda all det starka som hon sa.

 

Hall i ”det starka” med loken och sjud i ca 10-15 min.

 

Stek kycklingen separat i marinaden.

 

Pa slutet joxar du ihop alltsammans, och klickar pa mera matlagninsyoghurt, cremfraiche eller sourcreme. Vad du har hemma.

 Recept hittat hos Charlie Shulman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0