Mitt liv som dagis froken


Skont att kunna ga till jobbet kladd hursomhelst. Jag piffar upp det med lite crayzy strumpbyxor... :)


Jag ar nu pa praktik i 2 veckor pa ett  privat engelskt dagis i ett coufatttigt omrade i London. Jag onskar jag kunde beratta mera om hur det ar men det gar ju inte... men i generella ord OMG, jag ar glad over att mina barn inte behovde ga pa dagis har i London. Jag vet iof att det finns valdigt bra dagis har ocksa. Och jag har aldrig varit pa ett svenskt dagis.

For att ge er en liten inblick i det hela sa ar det ungefar 20 barn i ett stort rum.  En pytte pytte liten asfalterad bakgard, inga vaxter inget gront ingen klatterstallning. Dom har en lite liten klattter frame som tas ut varje morgon fran en bod som dom kan klattra i.  Sen har dom bilar och andra leksaker som dom tar ut for lek. Inomhus har dom en massa leksaker sa varje morgon bygger froknarna upp som olika stationer, klipp och klistra vid ett bord, kudd horna, lego, pyssel osv. Sa det pedagogiska ar det sakert inget fel pa.

Men det har ar ett privat dagis som foraldrar betalar £200 i veckan for,  dom handlar och lagar all sin egen mat. Maten maste jag saga ar tipp topp. Samma kvalitet som jag lagar till mina barn. Men vid lunchdags da bars det ut 2 sma bord fran forradet som dukas i det har stora lekrummet som barnen ater vid. Sa dom har ingen fast ”mat station”. Inget lunch rum, inga skotbord for dom sma blojbarnen. Det kanns som att det ar massa saker som saknas..Pa morgonen far alla barnen rostad macka med smor, sen serveras det lagad lunch och efteratt typ en yoghurt eller frukt  och sedan ar det eftermiddags fika.  Jag tycker det ar sa konstigt dom har bara ett rum att vara vid.

Manga av dom har barnen har sa daliga tander som redan borjat ruttna bort innan dom ens ar 5 ar.. Jag  forstar att manga nog kommer fran ganska trasiga hem. Tank vilka klass klyftor det finns i detta land. Och hur jag som vanlig Svensson aldrig kommer i kontakt med den andra varlden. Mycket intressant och larorikt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0