Vecka 10, förhoppningsvis en lugn vecka

nyarummetimage298

Söndag
Solen skiner, och just nu sitter jag i linne och kjol i trädgården och skriver på min lilla dator. Det är så varmt ute. Hela förmiddagen har jag och Rakel pysslat lekt och fejat i hennes rum. Hon sover nu hela nätterna sen jag flyttade sängen helt otroligt. Nu sover både far och dotte roch jag sitter i solen och njuter. I eftermiddag hoppas jag vi kan komma i väg till parken.

Lördag
Åh denna dag har jag längtat länge efter, i dag var jag på svenska mammor konferans. Michella som har startat hela svenskamammor föreningen var över i från USA så först kl 10.00 hade vi ett möte för alla oss mammor som är kontakt mammor för olika mamma grupper runt om i England. Alltid lika kul att träffa alla och sen var det konferans. Det hade kommit ca 40 st mammor och vi pratade om 2 språkighet. Kanske inte ett sådant stort problem i vår familj men endå verkligen väldigt intressant och hur viktigt det är att vårda sitt "hemmspråk" och kultur när man bor utomlands. För om vi alltid kommer att bo här kommer ju hennes Engelska vara mycket starkare en svenskan. Jag fick bla lära mig att 2 språkiga barn tex lär sig läsa snabbar har enklare för att lära sig ett 3e språk osv. Och hur OTROLIGT viktigt det är att alltid vara konsekvent och prata sitt egna språk med sitt barn. Så tänk på det Nina och Cissi när ni får barn. Att ni pratar Svenska och att er partners pratar Franska /Italienska. Jag skulle kunna skriva om det här länge och det är en hel vetenskap som är väldigt intressant, och jag är så glad över allt jag har fått lära mig. På kvällen åkte vi hem till Camilla som har Svensk TV och kollade på Melodifestivalen, och åt god poplockmat och drack vin (tyvärr inte jag då) Tycker faktiskt att fel låt van.. Det är ju ingen shlager.. men men. Vi hade det hur mysigt som helst och det var helt underbart att ha en HEL DAG utan BARN: Fredrik och Rakel dom gjorde stan osäker tror dom han med 2 besök på MCD, lite shopping samt Sushi och glas till middag. Både far och dotter verkade mycket nöjda över deras mys dag.
"
Fredag
Åkte till Ikea med Sara och Josefin, inhandlade ett bord och två små stolar till Rakel som jag och Fredrik pratade om att hon skulle fått i julklapp känndes som att det var på tiden, samt ett extra parasoll med fot som som jag kan ha i trädgården över ny bebisen (sjukt eller hur i sommar har vi ett barn till). Barnen höll i gång som vanligt men IKEA är ett väldigt barnvänligt ställe där dom kan härja fritt och det är ju skönt. Sen följde vi med Sara hem och hjälpte henne att rensa i garderoiben och fick en hel hög med gammla mammakläder. OCh sånt tar man ju tacksamt i mot. Det är ju så tråkigt att köpa nyttt, samt en trådbacks byrå. Min senaste graviditets noja är nämligen var den nya bebisen ska ha alla sina kläder. Vi har bestämmt oss för att skeppa över en del grejer när vi säger upp lägenheten i september bla min gammla utdragssäng och garderob. Men var ska den ha alla grejer från Juni till September ??



Torsdag
Rakel hon sov HELA natten i sitt nymöblerade rum. Trots att jag var uppe och provade hennes ny sydda byxor på henne medans hon låg och sov, två gånger i går kväll. Kanske blev dom lite små ska nog sy nästa par lite pösigar, Samt att hennes far och kollega kom instormande fulla som en kastruller kl 2 i går nattt efter något slags företags event. Så tusen tack Sara för ett mycket bra tips. Nu har vi ägnat morgonen åt att dammsuga och våttorka och ska snart gå i väg på simmningen. Rakel diskar sina nappar i diskhon en av hennes nya favorit sysselsättningar man får ladda upp med många handukar på golvet för det blir lite blött.

Onsdag
Idag så började vi morgonen med att möblera om i Rakels rum, efter att Sara hade tipsat om att Rakel kanske sover dåligt på nätterna pga sängens placering i rummet. Och jag tror faktiskt lite grann på sånt där så vi får se hur det går. Sen gav jag mig på att slå in 3 fula flyttkartonger som stått i hennes rum sedan länge i tapet från Laura Ashely. Det blev så där, svårt och göra sådan stora saker när Rakel bara drar, och man inte har riktig tejp. Men jag har nu kommit fram till att jag ska köpa tapetklister och slå in dom ordentligt så blir det nog snyggt. Sen ringde Anna stackarn och var alldeles sjuk, så jag bestämmde mig för att göra dagens goda gärning så jag travade upp till henne med en packe DVDer till barnen och tog med mig Matthew som är 2,5 och Rakel till parken där vi åt lite picnic och hoppade i vattenpölarna i solskenet. Sen vidare hem till Hanna, Eliott och hans nya bror som är 3 veckor gammal (jag lämmnade dock av Matthew till en mycket tacksam mamma innan). Rakel tyckte det var väldigt mysigt och fick hålla honom och satt länge med honom i knät i soffan och såg mycket stolt ut. Hon hade nog gärna tagit med honom hem. Nu har jga röjt och plockat, och ska sätta mig och sy ett par byxor i det fina Libertys tyget till Rakel medans Fredrik är på företags event.

Tisdag
Cissi våtservetter det har jag hela handväskan full med. Dom är A&O när man har barn. Men det är ju inte alltid som dom ligger så tillgängligt. I dag åkte vi hela vägen till Putney och hälsade på Viveka och barn. Lika trevligt som vanligt. Solen sken och det är så vårigt ute. Helt underbart. Jag han även gå förbi TKMAX i Hammersmith som blivit väldigt stor och fin, dom säljer även fin fina lakan, handukar och möbler till mycket bra priser. Han med att köpa en liten present till 3 veckor gammla Oliver som vi ska träffa i morgon.
snowmanVilken dag, i natt vaknade Rakel hungrig och med bajsig blöja kl 2 eftersom hon inte känndes riktigt bra fick hon Calpol (alvedon) vilket jag aldrig skulle gett henne känndes som jag gett henne amfetamin. Hon blev hur pigg som helst och låg och snackade och ville gosa med båda sina föräldrar. Fredrik flyttade till soffan efter ca 30 min men mig underhöll hon i typ 3 timmar. Jag var inte direkt utvilade i morse när hon bestämmde sig för att slå upp sin blå. På morgonen tog vi det lite lungt och softade lite. Vid 10 rycket kom Sara, Mia och Tova förbi och lekte och åt lunch.
Sen promenerade vi hem till Ylva, barnen somnade gott i sina vagnar på vägen dit. Jag åkte vidare in in till Camden ensam utan barn för att gå på interjuv för att få mitt National Insurence nummer. Det var lite Rysslands feeling på det stället bara en massa "invandrare" och annat slödder, som knappt pratade ett ord engelska. Jag blev utfrågad om när jag åkte till UK första gången (ähhh ingen aning) hur många gånger jag varit i UK tidigare (ähhh ingen aning igen massor) Men det gick bra man fick fylla i en massa uppgifter om sig själv. Det hela tog väll ca 1 timme, dom kidnappade mitt pass och jag fick vänta ett tag innan jag fick tillbaka mina grejer. Sen hela vägen tillbaka hem till Ylva där jag hämtade upp barn och Sara. Sen åkte vi vidare hem till mig där vi utfodrade barnen lekte och busade tills det var dags för familjen Ballagun att åka hem. Just nu kännner jag mig helt SLUT som människa mamma och artist.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Ehm... Dar ser man hur mycket man har koll pa innan man far barn... Jag som trodde att jag hade kommit pa en brijlant ide, men icke. Blir litet orolig for alla sadana detaljer som vi maste lara oss nar det blir var tur...
Da far val tanten sura pa bussen da - litet skit rensar magen sager i alla fall Skrodrarna. :) Kram kram!

2007-03-08 @ 03:53:12
URL: http://cissiandval.blogg.se
Postat av: Cissi

Ehm... Dar ser man hur mycket man har koll pa innan man far barn... Jag som trodde att jag hade kommit pa en brijlant ide, men icke. Blir litet orolig for alla sadana detaljer som vi maste lara oss nar det blir var tur...
Da far val tanten sura pa bussen da - litet skit rensar magen sager i alla fall Skrodrarna. :) Kram kram!

2007-03-08 @ 03:55:28
URL: http://cissiandval.blogg.se
Postat av: Malin

Oroa dig inte det kommer per automatik... man ser och lär. Dom börjar ju inte kasta nappen på golvet när dom är 2 veckor... ;)

2007-03-08 @ 11:45:09
Postat av: Jenny och Leia

Hej! Drömde att ni kom hem och hälsade på hos oss! Det var riktigt kul trots att ni inte hann stanna så länge pga ert hektiska schema : ) Vad skönt det låter att sitta ute i linne och shorts! Det var i och för sig 21 grader på vår balkong idag, men solen försvann lagom tills vi skulle tvätta bilen... Hoppas allt är bra med er och den lilla inne i magen. Stor kram från hela familjen!

2007-03-11 @ 19:01:28
URL: http://leiasundberg.blogg.se
Postat av: Sara

Vad skont att Rakel sover hela natten nu.. da kan du sova hela natten oxa i ett par manader till innan det ar dags att borja vakna igen.. :)

2007-03-11 @ 20:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0