Att soka till universitetet


Jag kopte den har boken och ovade innan provet, for jag ar inte bra pa matte.



For att bli sjukskoterska har i UK och lasa pa universitet som en engelsk person maste du ha varit resident har i minst 3 ar.  Ha GCSE vilket motsvarar hogstadiet samt ett antal amnen i A – levels. Helst matte och natur, men jag hadde bara A matte och Natur A och det gick ju bra...

Som jag  forstod det ar A levels typ som gymnasiet men i Sverige laser man ju en massa flera amnen. Intrades kraven var faktiskt mins sagt valdigt luddiga.

 

Forst far man ansoka  via http://www.ucas.ac.uk/ (tror det motsvara svenska hogskoleverket.)


Det var relativt smartfritt man skapar sig ett inloggnings konto sa far man fylla i en massa uppgifter om tidigare arbeten, alla slutbetyg fylller man ocksa i, varenda amne fick jag plita ner fran bade hogstadiet och gymnasiet. Det finns scroll menyer sa man kan valja svenskt slutbetyg och man fyller i samtliga amnen pa Svenska.  

Personligt brev om varfor man vill lasa just sitt valda program, man kan bara skriva ett brev aven om man soker flera kurser, jag sokte 3 olika sjukskoterskeprogram och barnmorska.  Man maste ocksa ha en personlig referens fran skola eller arbete. Jag bad en kollega pa mitt gammla jobb att skriva en reference at mig.

Tror det kostade ca £30 pund for hela ansokan. Sista ansokan for hosten ar i September tror jag.


Jag blev kallad pa interjuv for nursing, man skulle ha med sig hur manga papper som helst jag du vet ju hur dom ar har, pass, korkort, proof of address, alla betygen oversatta pa engelska, (det hade jag gjort sedan innan, det maste goras hon auktoriserad oversattare och kostade totalt £100), marriage certificate, personbevis, you name it och sa klart kopior pa allt.

 

Forst fick vi gora mattetest och skriva uppsatts om varfor man ville bli sjukskoterska, proven var pa 15 min vardera.  Vi var 20 av 70 pers som gick vidare, blev interjuvad av 2 personer, dom fragade en massa om varfor jag ville bli sjukskoterksa, vad en sjukskoterksa gor, hur jag hanterar stress situationer, vad jag har for erfarenhet av varden, och jag fick fraga en massa fragor ocksa saklart.

Och nu har jag fatt reda pa att jag har kommit in  ar sa glad sa klart men pappers arbetet tar inte slut Dom gor en polischeck pa dig. Och eftersom jag ar svensk var jag sjalv tvungen att bestalla registerutdrag fran polisen i Stockholm kostnad 150 sek och skicka in.  Sen maste man fylla i ett formular CRB, pa alla postaddresser man har haft senaste 5 aren, sa det var lite pill.

Samt skicka in ett occupational health form. Det haller jag pa med nu, de tar en lang halso declaration som man lamnar in hos GP, mitt problem ar att jag inte har haft samma GP dom senaste 5 aren, sa nu har  vi kommit fram till att dom far fylla i det dom vet, och vill universitet veta mera far dom vall hora av sig. (jag har kollat med universitet sa klart att det ar ok) Som tur var hittade jag mitt BVC kort som mamma sparat, man maste namligen fylla i allla vaccinationer som man tagit. Ugggha ja mycket jobb har det varit men det ska bli sa roligt.

Jag ska ga pa http://www.mdx.ac.uk/ man kan lasa till Nursing Diploma, eller Degree.

Undertiden du studerar sa far du betalt, men det varierar lite beroende pa totala hushalllsinkommsten, och om du laser till Degree Bcs Hons, eller Diploma.

Hoppas att jag inte har trakat ut er och att du fick lite svar,




Kommentarer
Postat av: bessie

fin blogg

2010-05-15 @ 11:27:02
URL: http://bezziie.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Tack sa jattemycket for ett sa utforligt svar!

2010-05-15 @ 16:10:04
URL: http://pernillalondon.wordpress.com
Postat av: tea

hej jag och min kompis valentin undrar hur många år du är. gå in på bastavalentin.blogg.se. och skriv en kommentar och gå gärna in på lovetea.blogg.se och skriv en kommentar där också

2010-06-11 @ 13:28:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0