Riots in London men inte i Highgate


I onsdags hamtade jag min 18 ariga lillebror och mina barn som tillbringat en vecka i Sverige pa landet med mormor pa Stanstead flygplats.  Pa vagen hem maste vi kora en annan vag pga av reparationer av motorvagen northcircular A406. Vi hamnar lite fel och kor igenom Tottenham, jag skamtar och sager att det har ar ett av London, Englands fattigaste omraden och kan vara ganska farligt vi laser dorrarna till bilen och kor hem.  Men da kl 24.00 pa Onsdags kvallen ar det lugnt, bara lite ungdomar ute pa gatorna. Da i onsdags hade vi ingen aning om vad som skulle ske bara nagra dagar senare.

Min lillebror turistar sig igenom  London, barnen har sommar lov och jag gor min sista praktik period pa ett sjukhus i Norra london. Snart  har jag klarat av mitt forsta ar som sjukskoterska.   I lordags var vi hemma lillebror var med sin kompis pa Iron maiden, jag oroade mig mest over hur dom skullle ta sig hem mitt i natten och att dom inte skulle dricka for mycket. Som tur var tittade jag inte pa nyherna alls den kvallen. Min pojkvan ar Amerikan och  jobbar i city sa vi pratade mest om finans krisen och borsen som rasat dom senaste dagarna nar jag korde till sjukhuset i mandags morse tog det mig 30 minuter extra, Woodgreen sag ut som scener ur en film. Inte en manniska var ute . Alla sopptunnor utvallta sa mycket skrap pa gatorna. Fonster som var krossade eller barrikaderade. Nar jag kom till Enfield kunde jag inte ens kora igenom city utan mottes av avsparrningar och polisband. Senare under dagen skulle en av mina kollegor ta med en patient till Tottenhams tingsratt. Dom kom inte ens in. Alla datorer var stulna, papper forsvunna. Det ringdes fram och tillbaka ill varan avdelning pa sjukhuset. Vad hander nar sjalvaste tingsratten har blivit lynchad. Ingen som vet, ingen som har svar sa vi vantar pa mera information.

 

Jag tanker fortfarande att det har ar ett litet lokalt problem i en isolerad klick i nagra av norra londons fattigaste omraden. Det ar latt att stanga av handelser som den har. Det ar ju inte pa min gata, det ar ju ingen som jag kanner osv. Men nar sms’en borjade ramla in i gar  Sondag kvall och jag satte pa nyheterna da blev jag radd for forsta gangen pa riktigt.  Vad ar det som hander. Jag foljde nyheterna pa BBC live hela kvallen. Laste mina kompisars facebooks uppdateringar sag hur det spred sig,Clapham, Croydon, Hackney, Ealing och sen Chasefarm. Chase farm det ar nara dar vi bor. Jag textar med en kompis i Clapham, han har akt hem till sina foraldrar han sager att han inte kanner sig trygg hemma.  Min kompis som ar hemma sjalv med 2 smabarn i Archway textar mig och sager att hon inte kan sova. Jag forsoker lugna henne med att dom bor ju pa en mews, (det ar som en liten innergard med staket) Sa hon borde vara saker. Men det kanndes da logiskt som att det sakert skulle sprida sig ner till Archway. 

Till slut sa somnar jag, min kille har lite halvt pa skamt lagt varan ved yxa under sangen och sager med en menande blick man vet ju aldrig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0