Att lasa eller inte lasa..

Vissa dagar har jag mera hemlangtan till mitt kara modersland en andra, i dag ar en sadan dag.

Jag ar trott pa den engelska skolan. Jag har svart att forsta denna hets och press pa sa sma barn.  Dom har laxor varje dag och sa mycket ansvar. Nar man ar 6 ar da ska man kunna lasa och skriva. Har i den har familjen ligger vi efter, riktigt ordentligt. Det basta hade varit om hon hade fa ga om ett ar men det gick skolan inte med pa i stallet ska stackarn kampa pa och vara ”sist” i klassen. Stackars Rakel har varit i upplosnings tillstand vissa stunder under sommaren. Hon ar radd for att den nya lararen inte ska veta att hon kan lasa och bli arg. Jag forsoker forklara att det ar lararens jobb att lara ut och vad skulle han gora om alla kunde lasa.

Hon har iallafall en massa goa kompisar och gillar skolan i ovrigt. Men jag kan inte lata bli att tanka for mig sjalv i sverige borjar man skolan nar man ar 6 inte nar man ar 5.... och jag ar ganska saker pa att svenska barn inte har las och matte laxa varje dag och gar i skolan varje dag mellan 8.50-3.30 ghhhh jag vill emmigrera. Men det gar ju inte sa vi kampar pa vart allra basta.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag borjar nastan grata nar jag laser det dar.. stackars Rakel sota fina underbara lillan! Det ar fruktansvart mycket press pa barnen i den har aldern och det varsta ar ju att det blir varre. Jag tror som du sager vi far kampa pa och gora det basta av det och fa lite psykbryt nar vi lagt barnen pa kvallen! xxx

2011-09-08 @ 10:39:35
URL: http://londonsmile.wordpress.com
Postat av: Karin

hej

Tänkte bara pa en sak,

Jag vet inte hur mycket efter din dotter är i skolan men ett litet tips. Har du kollat om hon har LRS/Dyslexi (tror det stavas sa)? Samma som kronprinsessan.

Hälsningar Karin (johannas svägerska)

2011-09-09 @ 09:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0